Na mocy § 1 ust. 1 uchwały nr 627/2022 Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 18 października 2022 r. wnioski rozpatrywane są przez Dyrektora Biura Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
Zawiadomienie o rozłożeniu na raty zaległych składek członkowskich przekazuje się doradcy podatkowemu w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ustalenia planu spłaty.
Plan spłaty zawiera harmonogram terminów wpłaty poszczególnych rat, jak również wysokość poszczególnych rat. Doradca podatkowy lub osoba skreślona z listy doradców podatkowych może uzyskać rozłożenie zaległych składek członkowskich na minimalnie 3 raty i maksymalnie 12 rat. Wysokość raty nie może być mniejsza niż aktualnie ustalona wysokość składki członkowskiej.
Doradca podatkowy uzyskuje prawo do rozpatrzenia kolejnego wniosku o rozłożenie na raty zaległych składek członkowskich, nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia zapłaty ostatniej raty poprzedniego układu ratalnego. Doradca podatkowy, którego zaległość została wcześniej rozłożona na raty, może wystąpić z wnioskiem o zmianę warunków układu ratalnego w trakcie jego spłaty pod warunkiem, że do dnia złożenia wniosku o zmianę wywiązywał się z wcześniejszego układu ratalnego w sposób terminowy.
Niewywiązywanie się z planu spłaty lub bieżącego opłacania składek członkowskich spowoduje natychmiastową wymagalność pozostałej do zapłaty kwoty z tytułu składek członkowskich.
******
Doradcy podatkowi tworzą samorząd zawodowy zwany Krajową Izbą Doradców Podatkowych. Przynależność doradcy podatkowego do Izby jest obowiązkowa i powstaje z chwilą wpisu na listę. Jednym z podstawowych obowiązków członka Izby, wynikającym z ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym, jest regularne opłacanie składek członkowskich.
Kwestię opłacania przez doradców podatkowych składek członkowskich regulują: