Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic wzięła udział w konferencji pt.: „Modernizacja administracji podatkowej i nowa Ordynacja podatkowa”, zorganizowanej przez Ministerstwo Finansów we współpracy z Przewodniczącą Sejmowej Komisji Finansów Publicznych Panią Krystyną Skowrońską. Konferencja odbyła się w Sali Kolumnowej Sejmu RP.
Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy administracji skarbowej. Głos zabierali m.in. Sekretarz Stanu Janusz Cichoń oraz Podsekretarz Stanu Jacek Kapica.
Prof. dr hab. Leonard Etel zaprezentował założenia nowych rozwiązań w Ordynacji podatkowej.
Pani prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic zaprezentowała swoje stanowisko w sprawie reformy administracji skarbowej. Podkreśliła, że reprezentuje nie tylko Krajową Radę Doradców Podatkowych ale także świat nauki. Poinformowała, że ma istotne wątpliwości w kwestii przedstawionych założeń reformy. Zauważyła, że jeśli jest mowa o reformie aparatu skarbowego to zasadna według niej byłaby reforma całego aparatu, a nie tylko urzędów i izb skarbowych.
Wskazała, że pojawia się wątpliwość co do dwuinstancyjności postępowania podatkowego, jeśli weźmiemy pod uwagę nadrzędność pracowniczą dyrektora izby skarbowej nad naczelnikiem.
– „Trzeba zauważyć, że poza tymi organami funkcjonują jeszcze urzędy kontroli skarbowej i na dodatek mamy cały katalog podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów powierzono obowiązki organów podatkowych, gdzie nie ma czystości i przejrzystości w wielu przypadkach, o której instancji mówimy” – podkreślała prof. dr hab. Jadwiga Gumińska-Pawlic. Odniosła się też do kwestii celowości reformy. – „Jeśli mamy na celu również poprawę ściągalności podatków ale także nie podnoszenie kosztów funkcjonowania administracji, to z punktu widzenia doradców podatkowych mogę powiedzieć, że bardzo dziwię się, że Ministerstwo Finansów tak łatwo oddało w procesie deregulacji prowadzenie ewidencji podatkowych” – podkreślała Przewodnicząca KRDP. Wskazała, że obecnie bardzo wiele przypadkowych osób prowadzi ewidencje podatkowe. Nie ma pewności czy one są prowadzone w sposób prawidłowy, bo jeśli robił to doradca podatkowy to gwarantował on rzetelne wykonywanie tych obowiązków natomiast dzisiaj sytuacja może być często dwuznaczna.
Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic zapytała, czy w ramach tej reorganizacji Ministerstwo bierze pod uwagę uporządkowanie zasad funkcjonowania całego aparatu a zatem nie tylko urzędów i izb ale także i innych podmiotów realizujących kompetencje organów podatkowych. – „Z punktu widzenia postępowania podatkowego jeśli mamy do czynienia z decyzją wydawaną w pierwszej instancji przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej to dlaczego ona trafia do dyrektora izby skarbowej jako organu drugiej instancji, co powoduje, że to samo postępowanie jest tak naprawdę prowadzone po raz drugi? Chciałam zwrócić uwagę, że funkcjonuje drugi pion organów – organy samorządowe i jeśli reformujemy to reformujmy wszystko – apelowała prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic.
Do uwag Pani Przewodniczącej KRDP odniósł się prof. dr hab. Leonard Etel, uznając je za bardzo cenne.
oprac. Wiesława Moczydłowska, rzecznik prasowy KRDP
Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy administracji skarbowej. Głos zabierali m.in. Sekretarz Stanu Janusz Cichoń oraz Podsekretarz Stanu Jacek Kapica.
Prof. dr hab. Leonard Etel zaprezentował założenia nowych rozwiązań w Ordynacji podatkowej.
Pani prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic zaprezentowała swoje stanowisko w sprawie reformy administracji skarbowej. Podkreśliła, że reprezentuje nie tylko Krajową Radę Doradców Podatkowych ale także świat nauki. Poinformowała, że ma istotne wątpliwości w kwestii przedstawionych założeń reformy. Zauważyła, że jeśli jest mowa o reformie aparatu skarbowego to zasadna według niej byłaby reforma całego aparatu, a nie tylko urzędów i izb skarbowych.
Wskazała, że pojawia się wątpliwość co do dwuinstancyjności postępowania podatkowego, jeśli weźmiemy pod uwagę nadrzędność pracowniczą dyrektora izby skarbowej nad naczelnikiem.
– „Trzeba zauważyć, że poza tymi organami funkcjonują jeszcze urzędy kontroli skarbowej i na dodatek mamy cały katalog podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów powierzono obowiązki organów podatkowych, gdzie nie ma czystości i przejrzystości w wielu przypadkach, o której instancji mówimy” – podkreślała prof. dr hab. Jadwiga Gumińska-Pawlic. Odniosła się też do kwestii celowości reformy. – „Jeśli mamy na celu również poprawę ściągalności podatków ale także nie podnoszenie kosztów funkcjonowania administracji, to z punktu widzenia doradców podatkowych mogę powiedzieć, że bardzo dziwię się, że Ministerstwo Finansów tak łatwo oddało w procesie deregulacji prowadzenie ewidencji podatkowych” – podkreślała Przewodnicząca KRDP. Wskazała, że obecnie bardzo wiele przypadkowych osób prowadzi ewidencje podatkowe. Nie ma pewności czy one są prowadzone w sposób prawidłowy, bo jeśli robił to doradca podatkowy to gwarantował on rzetelne wykonywanie tych obowiązków natomiast dzisiaj sytuacja może być często dwuznaczna.
Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic zapytała, czy w ramach tej reorganizacji Ministerstwo bierze pod uwagę uporządkowanie zasad funkcjonowania całego aparatu a zatem nie tylko urzędów i izb ale także i innych podmiotów realizujących kompetencje organów podatkowych. – „Z punktu widzenia postępowania podatkowego jeśli mamy do czynienia z decyzją wydawaną w pierwszej instancji przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej to dlaczego ona trafia do dyrektora izby skarbowej jako organu drugiej instancji, co powoduje, że to samo postępowanie jest tak naprawdę prowadzone po raz drugi? Chciałam zwrócić uwagę, że funkcjonuje drugi pion organów – organy samorządowe i jeśli reformujemy to reformujmy wszystko – apelowała prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic.
Do uwag Pani Przewodniczącej KRDP odniósł się prof. dr hab. Leonard Etel, uznając je za bardzo cenne.
oprac. Wiesława Moczydłowska, rzecznik prasowy KRDP