Data publikacji: 2025-03-27

KRDP przedstawiła opinię na temat zmian ulgi B+R w związku z implementacją globalnego podatku minimalnego

Informacje

Krajowa Rada Doradców Podatkowych (KRDP) złożyła do Ministerstwa Finansów opinię oraz szczegółowe uwagi dotyczące nowych scenariuszy zmian w uldze B+R, wynikających z implementacji ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (Pillar II). 

W swojej opinii KRDP podkreśliła istotną rolę ulgi B+R jako mechanizmu wspierającego inwestycje w działalność badawczo-rozwojową w Polsce. Zmiany w tym zakresie, wynikające z konieczności zmian przepisów w związku z implementacją  globalnego podatku minimalnego, nie mogą prowadzić do ograniczenia atrakcyjności Polski jako miejsca lokowania inwestycji B+R. 

Główne postulaty KRDP 

Konieczność zachowania neutralności podatkowej ulgi B+R – nowe rozwiązania powinny umożliwiać przedsiębiorcom utrzymanie korzyści podatkowych na poziomie zbliżonym do obecnego. 

Elastyczność w wyborze sposobu rozliczania ulgi – KRDP postuluje wprowadzenie minimum dwóch wariantów rozliczania ulgi, tak aby przedsiębiorcy mogli dostosować mechanizm do swojej specyfiki działalności. 

Sprzeciw wobec jednolitego limitu kwotowego – proponowane ograniczenia w formie maksymalnej wartości ulgi mogą negatywnie wpłynąć na firmy o różnej skali działalności. KRDP postuluje wprowadzenie mechanizmu proporcjonalnego, który uwzględniałby rzeczywiste nakłady ponoszone na działalność B+R. 

Uwagi do proponowanego podziału ulgi B+R na dwa komponenty – w szczególności w kontekście tzw. Wariantu III KRDP zwraca uwagę, że zmiana mechanizmu rozliczania ulgi (np. poprzez przesunięcie części korzyści do rozliczenia z kwotą zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych) może doprowadzić do utraty części preferencji dla podatników objętych Pillar II. 

KRDP podkreśliła, że obecne rozwiązania funkcjonujące od 2022 r. zaczęły przynosić pozytywne efekty – Polska staje się coraz bardziej konkurencyjnym miejscem do lokowania inwestycji badawczo-rozwojowych. W związku z tym kluczowe jest takie dostosowanie przepisów, aby ich atrakcyjność nie uległa obniżeniu w wyniku implementacji globalnego podatku minimalnego. 

Obserwujemy, że w ostatnich latach ulga B+R stała się istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje inwestorów dotyczące lokowania centrów badawczo-rozwojowych w Polsce. Jej osłabienie w wyniku zmian związanych z implementacją globalnego podatku minimalnego mogłoby skutkować odpływem inwestycji do krajów oferujących korzystniejsze rozwiązania podatkowe. Dlatego kluczowe jest, aby nowe regulacje nie tylko zapewniły efektywne rozwiązania dla firm objętych Pillar II, ale także utrzymały konkurencyjność ulgi B+R dla polskich przedsiębiorstw i innowacyjnych MŚP nieobjętych Pillar II. Jako środowisko doradców podatkowych apelujemy o szeroki dialog i dopracowanie szczegółowych mechanizmów tak, by nie osłabić efektów, które udało się osiągnąć w ostatnich latach – komentuje Joanna Krzemińska, Wiceprzewodnicząca KRDP.