Data publikacji: 2025-09-05

KIDP z wnioskiem do MF o nowelizację przepisów przejściowych ustawy o elektromobilności

Informacje

Do Ministra Finansów trafił wniosek z rekomendacją zmian w przepisach przejściowych do ustawy o elektromobilności. Chodzi o kwestie związane z odliczeniem od podatku wydatków na auto - doradcy podatkowi zwrócili uwagę na nieprecyzyjny charakter tych przepisów skutkujący nierównym traktowaniem przedsiębiorców.

Od początku 2026 roku wejdą w życie nowe limity w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów amortyzacji podatkowej samochodów osobowych. Dotychczasowy limit, czyli 150 000 zł, w przypadku aut spalinowych zostanie obniżony do 100 000 zł. Różnica jest znacząca, więc przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z możliwości wyższego odliczenia, mają czas do końca 2025 roku, aby kupić auto i skorzystać z korzystniejszych warunków odliczeń. Ale problem może się pojawić w przypadku aut użytkowanych na podstawie umów leasingu operacyjnego i umów najmu. Eksperci Krajowej Izby Doradców Podatkowych, zwrócili uwagę na nieprecyzyjny charakter tych przepisów skutkujący nierównym traktowaniem przedsiębiorców.

Chodzi o to, że w przepisach przejściowych pojawił się zapis mówiący o tym, że dotychczasowe zasady mają być stosowane „do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed dniem wejścia w życie” - czyli przed 1 stycznia 2026 roku. Takie sformułowanie - zdaniem ekspertów KIDP - wyklucza auta wykorzystywane przez przedsiębiorców na podstawie umów leasingu operacyjnego i umów najmu.

- Krajowa Izba Doradców Podatkowych zwraca uwagę, iż podatnicy korzystający z samochodów osobowych na podstawie umowy leasingu operacyjnego nie wprowadzają ich do swojej ewidencji, jak to ma miejsce w przypadku samochodów własnych lub wykorzystywanych na podstawie umowy leasingu finansowego. Przyjmując, iż intencją ustawodawcy nie było zróżnicowanie sytuacji przedsiębiorców korzystających z samochodów na podstawie różnych tytułów prawnych w tym różnych umów leasingu (finansowego jak i operacyjnego), to uzasadnione byłoby objęcie przepisami przejściowymi również umów leasingu operacyjnego zawartych przed dniem wejścia w życie przepisów - czytamy we wniosku przekazanym do Ministra Finansów przez Komisję Prawną KRDP.

Samorząd doradców podatkowych jest zdania, że te przepisy wymagają pilnej zmiany - tak aby dotychczasowe zasady (czyli limit 150 000 zł) mogły być stosowane również przez podatników, którzy korzystają z samochodów osobowych użytkowanych na podstawie umów leasingu operacyjnego zawartych do końca 2025 roku.

- Jako Krajowa Izba Doradców Podatkowych chcielibyśmy ponadto podkreślić, iż brak nowelizacji w tym zakresie stałby w sprzeczności z konstytucyjną zasadą ochrony praw nabytych - argumentują doradcy podatkowi.

Cały wniosek skierowany przez KIDP do Ministra Finansów można przeczytać tutaj.