Data publikacji: 2025-06-09

Elektroniczne legitymacje doradcy podatkowego dostępne w aplikacji mObywatel

Informacje

To kolejny, ważny krok na drodze do cyfryzacji samorządu doradców podatkowych. W aplikacji mObywatel jest już dostępna cyfrowa legitymacja doradcy podatkowego. Każdy doradca może od dziś z niej skorzystać dodając ją do swojej aplikacji.

To efekt starań Krajowej Rady Doradców Podatkowych, która we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i Centralnym Ośrodkiem Informatyki od kilkunastu miesięcy pracowała nad stworzeniem cyfrowej legitymacji doradcy podatkowego dostępnej w popularnej rządowej aplikacji. 

- Kluczowym zadaniem było zintegrowanie aplikacji mObywatel z listą doradców podatkowych, którą, jako samorząd zawodowy, mamy obowiązek prowadzić. Cyfrowa legitymacja doradcy podatkowego nie tylko ułatwi życie doradcom, ale też pozwoli sędziom, pracownikom fiskusa czy innych zainteresowanych organów na potwierdzenie w czasie rzeczywistym, czy dana osoba naprawdę posiada uprawnienia doradcy podatkowego. Dane są synchronizowane codziennie, więc każdy kto zyska uprawnienia, będzie mógł skorzystać z cyfrowej legitymacji w aplikacji mObywatel już następnego dnia – tłumaczy Jarosław Wiśniewski, przewodniczący Komisji Informatyzacji KRDP, który odpowiadał za wdrożenie mLegitymacji.

Aby skorzystać z cyfrowej legitymacji doradcy podatkowego wystarczy użyć aplikacji mObywatel i skorzystać z funkcji dodawania nowego dokumentu. Nie trzeba składać żadnego specjalnego wniosku – system mObywatel zidentyfikuje doradcę podatkowego po numerze PESEL i po chwili, jeśli tylko posiadamy uprawnienia doradcy podatkowego, legitymacja pojawi się wśród innych naszych dokumentów, czyli np. dowodu osobistego czy prawa jazdy. Po dodaniu jej do aplikacji, będzie można posługiwać się nią także offline.

Elektroniczna legitymacja doradcy podatkowego, w odróżnieniu od tradycyjnego dokumentu, jest zawsze dostępna i jest aktualna w czasie rzeczywistym. Ale znane wszystkim doradcom podatkowym papierowe dokumenty także pozostają ważne. Każdy doradca podatkowy, który chciałby otrzymać także tradycyjną legitymację, może złożyć stosowny wniosek do biura Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Ale wydanie papierowej legitymacji wiążę się z opłatą 87,33 zł. Dostęp do elektronicznych legitymacji w mDoradcy – jest za darmo.

FAQ – najczęściej zadawane pytania nt. elektronicznej legitymacji doradcy podatkowego w aplikacji mObywatel.

1. Nie widzę dostępnej funkcji mLegitymacji doradcy podatkowego, co mogę zrobić?

W przypadku użytkowników systemu Mac OS (iPhone) niezbędne jest zainstalowanie najnowszej wersji mObywatela (4.59.0). Jeżeli nie ma możliwości aktualizacji należy pobrać wersję 4.59 aplikacji mObywatel z App Store, aby to uczynić należy postępować zgodnie z poniższym:

  • Wejdź do przeglądarki internetowej na swoim telefonie i wpisz -> mObywatel 2.0 App Store
  • Zobaczysz ikonę aplikacji mObywatel
  • Naciśnij button ZAINSTALUJ
  • Zostaniesz przekierowany do App store na swoim urządzeniu
  • Naciśnij button OTWÓRZ, zostaniesz przekierowany do najnowszej wersji aplikacji mObywatel
  • Zaloguj się. 

W przypadku użytkowników posiadających system Android należy poczekać na udostępnienie aktualizacji aplikacji mObywatel przez Sklep Play (Google). Nie mamy wpływu na dystrybucję aktualizacji mObywatela 4.59.0.

2. Dlaczego zdjęcie w mLegitymacji różni się od zdjęcia na legitymacji tradycyjnej? 

Zdjęcie do mLegitymacji jest pobierane z Rejestru Dowodów Osobistych, co oznacza, że jest takie samo jak zdjęcie, które mamy w dowodzie osobistym.

3. Co w przypadku, kiedy pojawiają się problemy z weryfikacją danych?

Prosimy o kontakt z biurem Krajowej Izby Doradców Podatkowych w celu sprawdzenia prawidłowości wprowadzonych danych.

4. Mam ważną aplikację mObywatel i nie mam dostępu do mLegitymacji. Co mogę zrobić?

Jeśli posiadasz ważną aplikację mObywatel i nie masz dostępu do mLegitymacji również skontaktuj się z biurem Krajowej Izby Doradców Podatkowych.