- Na kim ciąży obowiązek
ubezpieczenia OC doradców podatkowych?
- Czym jest wynegocjowana i
podpisana w imieniu samorządu doradców podatkowych "Umowa Generalna OC doradców
podatkowych"?
- Kto może się ubezpieczyć na
warunkach wynikających z Umowy Generalnej ubezpieczenia OC doradców podatkowych, czy
forma wykonywania zawodu (np. jednoosobowo czy w ramach spółki) ma tu jakieś znaczenie?
- Czy zawarcie Umowy Generalnej
KIDP z Towarzystwem Ubezpieczeniowym GERLING POLSKA SA i Towarzystwem Ubezpieczeń i
Reasekuracji WARTA SA wyłącza możliwość ubezpieczenia się doradcy podatkowego w
innym towarzystwie ubezpieczeniowym?
- Jaki stosunek mają umowy
ubezpieczenia na warunkach wynegocjowanych przez władze regionalnych oddziałów KIDP w
stosunku do zawartej przez KIDP umowy Generalnej? Czy zawarcie umowy na podstawie tych
pierwszych jest możliwe i prawnie skuteczne?
- W jaki sposób, do kogo i w
jakim terminie należy zgłosić chęć zawarcia umowy ubezpieczenia na warunkach Umowy
Generalnej?
- W jaki sposób można zawrzeć
umowę ubezpieczenia OC na warunkach wynikających z zawartej przez KIDP Umowy Generalnej?
Czy doradca podatkowy samodzielnie musi zrealizować procedurę zawarcia umowy czy organy
Korporacji zrobią to za niego?
- Gdzie można znaleźć wniosek,
o którym mowa w § 4 umowy Generalnej?
- Co należy umieścić we
wniosku, by czynił on zadość wymogom formalnym?
- Co się stanie w sytuacji, gdy
podmiot weryfikujący wnioski o zawarcie umowy ubezpieczenia OC odnajdzie błąd formalny
uniemożliwiający pomyślne zakończenie procedury zawarcia umowy?
- W jaki sposób można określić
właściwą - w odniesieniu do wybranego wariantu ubezpieczenia - wysokość składki
ubezpieczeniowej?
- Kto powinien wystąpić z
wnioskiem o zawarcie umowy ubezpieczenia OC na warunkach umowy Generalnej w przypadku
zatrudniania doradcy podatkowego na podstawie stosunku pracy?
- Na jakie konto i w jakiej
formie należy wpłacić składkę ubezpieczeniową?
- Z jakim dniem rozpoczyna się
okres ubezpieczenia? O czym należy pamiętać składając odpowiednie dokumenty i dokonując
niezbędnych wpłat celem zawarcia umowy OC na warunkach umowy Generalnej?
- Jakie są konsekwencje dotarcia
wniosku i kwoty składki do organu weryfikującego te dokumenty po dniu poprzedzającym
dzień wskazany we wniosku jako rozpoczęcie okresu ubezpieczeniowego?
- Co należy zrobić w sytuacji,
gdy dotychczasowa umowa ubezpieczeniowa kończy się po dniu 1 marca - od którego obowiązują
warunki Umowy Generalnej, a doradca chce ubezpieczyć się właśnie wg wynegocjowanych
tam zasad?
- Czy można zawrzeć umowę
ubezpieczenia OC na zasadach określonych w umowie Generalnej na okres krótszy niż do końca
2004 r. (np. z uwagi na planowane zawieszenie wykonywania czynności doradztwa podatkowego
przed końcem roku)?
- Co to jest "suma
gwarancyjna"? Czy na mocy obowiązujących przepisów i postanowień umowy Generalnej
jest ona jednakowa dla każdego rodzaju i formy wykonywania zawodu doradcy podatkowego
(np. jednoosobowa działalność, spółka cywilna, spółka z o.o. czy jako pracownik)?
- Czym różni się ubezpieczenie
podstawowe od ubezpieczenia dodatkowego i ubezpieczenia uzupełniającego, wymienionych w
treści umowy Generalnej OC zawartej przez KIDP?
- Czy, aby zawrzeć umowę
ubezpieczenia OC na warunkach ubezpieczenia dodatkowego wskazanego w umowie Generalnej,
należy zawrzeć dwa ubezpieczenia - ubezpieczenie podstawowe i ubezpieczenie dodatkowe, a
w związku z tym zapłacić należną składkę z obu tytułów łącznie?
- Czy, aby zawrzeć umowę
ubezpieczenia OC na warunkach ubezpieczenia uzupełniającego wskazanego w umowie
Generalnej, należy zawrzeć dwa ubezpieczenia - ubezpieczenie podstawowe (ubezpieczenie
dodatkowe) i ubezpieczenie uzupełniające, a w związku z tym zapłacić składkę należną
z obu tytułów łącznie?
- W jaki sposób należy
udokumentować wysokość obrotu (mniejszego niż 2 000 000 PLN w poprzednim roku
podatkowym) oraz fakt zatrudniania do 5 pracowników, dające prawo do zawarcia umowy
ubezpieczenia na warunkach wynikających z umowy, zgodnie z jej § 6?
- Co należy dołączyć do
wniosku, gdy chce się zawrzeć ubezpieczenie uzupełniające na warunkach wynikających z
umowy Generalnej?
- W jaki sposób i po jakim
okresie od złożenia wniosku i dokonania należnej wpłaty doradca podatkowy otrzyma
polisę potwierdzającą zawarcie umowy ubezpieczenia?
- Czym doradca podatkowy może
legitymować się w kwestii dopełnienia obowiązku ubezpieczenia OC do czasu uzyskania
dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy w tym zakresie?
- Jak należy udowodnić
bezszkodowość poprzedniego okresu objętego ubezpieczeniem OC celem uzyskania zniżek
oferowanych przez Ubezpieczyciela w umowie Generalnej? Kto ustala wysokość składki w
przypadku korzystania ze zniżek?
- Jakie szkody nie wchodzą w
zakres ubezpieczenia OC na podstawie postanowień umowy Generalnej?
- Jaka jest procedura likwidacji
szkody w sytuacji zawarcia umowy ubezpieczenia OC na warunkach umowy Generalnej?
- Jakie dokumenty, oświadczenia,
informacje są wymagane w celu udowodnienia zaistnienia szkody i gdzie należy je złożyć?
- Do którego z towarzystw
ubezpieczeniowych - GERLING SA czy TUiR WARTA SA - należy zgłaszać się w kwestiach
wynikających z umowy Generalnej?
- Czy doradca podatkowy prowadzący
również księgi rachunkowe zobowiązany jest do zawarcia dodatkowej umowy ubezpieczenia
zgodnie z postanowieniami rozporządzenia MF z dnia 5 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności
usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych?
- W jaki sposób ewentualna
zmiana przepisów prawa, stanowiących podstawę przyjętych w umowie Generalnej
postanowień może wpłynąć na treść zawartych już lub mających być zawartymi umów
OC?
- Czy określenie
"Uprawniony podmiot" występujące w Umowie Generalnej i w ustawie o doradztwie
podatkowym oznacza tą sama grupę podmiotów?
Odpowiedzi na pytania Renaty Mazur-Strojny udzielali Aleksander Stanek i Waldemar Skierś. |