„Zasady etyki doradcy podatkowego nie regulują wprost kwestii rozliczeń z klientami z tytułu raportowania schematów podatkowych” – stwierdził Andrzej Marczak, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, udzielając komentarza Rzeczpospolitej do artykułu „Za pisanie donosów na firmy ktoś będzie musiał zapłacić”.
„Nasz samorząd stoi na stanowisku, że ze względu na ochronę tajemnicy zawodowej, która jest podstawową wartością dla podatników i dla naszego zawodu, nie powinniśmy raportować danych naszych klientów, ale sugerować im, by robili to samodzielnie” – podkreślił Andrzej Marczak.
„Uważam, że doradcy podatkowi, wypełniając narzucone im obowiązki ustawowe związane z regulacjami MDR, zwłaszcza występując w roli promotora, nie powinni za te czynności obciążać klientów” – stwierdził wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
„Niemniej jednak raportowanie może być czasochłonne i niewątpliwie wpływa na obciążenia kosztowe po stronie doradcy. To powinno skłonić kolegów i koleżanki do odpowiedniego skalkulowania ogólnych kosztów działalności i cen za usługi” – dodał Andrzej Marczak.
„Wprowadzone z początkiem 2019 roku obowiązki informowania fiskusa o schematach przynoszących korzyści podatkowe mogą przynieść skutki nie tylko w relacjach podatników z państwem. Może się bowiem okazać, że takie obowiązki wywołają nieco zamieszania w kontaktach między przedsiębiorcami (zwłaszcza dużymi) a ich konsultantami - przede wszystkim doradcami podatkowymi. Jeśli się bowiem okaże, że doradca musi przygotować obszerny raport o wprowadzonych u podatnika optymalizacjach, to za swoją dodatkową pracę wystawi klientowi fakturę” – informuje Rzeczpospolita.
„Podobny problem mogą mieć także np. adwokaci i radcowie prawni doradzający w podatkach. Kto ma zatem zapłacić za pracę przy raportowaniu schematów? Nie regulują tego ani przepisy ustawowe, ani objaśnienia wydane przez Ministerstwo Finansów” czytamy na łamach Rzeczpospolitej.
„Zapytany przez „Rzeczpospolitą" o tę kwestię resort nie przesądził wprost, kto powinien ponosić ciężar finansowy pracy poświęconej na raportowanie schematów podatkowych. Z obowiązku i z wyboru Biuro prasowe MF zauważyło jednak, że według przepisów ordynacji podatkowej występują dwie sytuacje. Pierwsza to taka, w której ekspert opracowujący schemat podatkowy (według przepisów - promotor) jest zobowiązany do przekazania administracji skarbowej informacji o schemacie podatkowym. Według MF jest to wypełnienie jego ustawowego obowiązku. „Promotor nie działa wówczas w charakterze pełnomocnika korzystającego, lecz wypełnia swoje zadanie" - twierdzi MF. Inna sytuacja występuje, gdy doradca podatkowy (lub inny konsultant) zajmuje się samą tylko pomocą przy raportowaniu schematów. „Jeśli taki doradca nie występuje w danych okolicznościach w roli podmiotu, na którym spoczywa prawny obowiązek raportowania (np. klient samodzielnie wdrożył schemat podatkowy), kwestia wynagrodzenia związanego ze wsparciem klienta pozostaje w dyspozycji stron takiej umowy" - twierdzi MF” – czytamy na łamach Rzeczpospolitej.
Wiesława Moczydłowska, Rzecznik Prasowy Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Wiesława Moczydłowska, Rzecznik Prasowy Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Materiały do pobrania